SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG UMNO CAWANGAN TAMAN ISKANDAR BAHAGIAN JOHOR BAHRU

Monday, July 13, 2009

PPSMI


(Utusan Malaysia 9/7/2009)KUALA LUMPUR 8 Julai - Langkah kerajaan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah satu keputusan yang amat tepat dan mampu memuaskan hati semua pihak di negara ini.
Profesor Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid berkata, sepatutnya tidak ada lagi mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan apa yang telah kerajaan lakukan itu kerana ia mengambil kira kepentingan negara dan kemahuan majoriti rakyat.
Katanya, langkah itu memperlihatkan bahawa kedudukan dan martabat bahasa Melayu sudah dikembalikan ke tempatnya yang wajar.
AS I SEE IT :Tokoh yang pandai bercakap menentang PPSMI pun manghantar anaknya Zeti Akhtar Aziz ke Assunta Girl School (Assunta Secondary School was named in memory of an Italian nun who answered to the name of Maria Assunta Pallota. The word 'Assunta' is of Italian origin. Its English equivalent is 'Assumption', a word which is associated with the Virgin Mary's Assumption into Heaven) mungkin kerana tidak percaya kepada Sekolah Melayu atau sekolah pondok.
Hakikatnya hari ini tokoh-tokoh yang telah berjaya menerajui kepimpinan Negara dan industri telah mendapat pendidikan awal di sekolah Inggeris.
Anak-anak mereka juga di hantar ke sekolah Inggeris.Mereka yang tidak boleh menguasai bahasa Inggeris akan diselubungi ”inferiority complex” malu untuk bercampur dengan mereka yang pandai berbahasa Inggeris.
Mereka malu untuk bercakap kerana takut tercakap ”broken English” dan takut ditertawakan. Mereka keliru yang mana satu ”present tense” dan yang mana satu ”past tense”.Untuk perhatian bermula 9/7/2009 Blog Che Det sedang menjalankan Blog Poll untuk mencari suara rakyat samada menentang atau menyokong keputusan kerajaan PPSMI di dalam Bahasa Malaysia.
Tindakan Che Det ini dilihat telah terlewat. Dimana tindakan ini sepatutnya dibuat sebelum kerajaan membuat keputusan lagi.Akhirnya yang menjadi mangsa "experiment" adalah anak-anak kita.

Posted by MUMMY ROKIAH

No comments:

Post a Comment